Viva Espagna!

6 juni 2009 - Mutriku, Spanje

We hebben al een tijd geen internet gezien, dus ga er lekker voor zitten...

03-06-2009

Messanges – camping – strand

0 km

Onder de luifel op de camping een ontbijtje gedaan samen met het roodborstje van de camping. Op 5 minuten even naar de supermarkt geweest met de fiets. Het zwembad op de camping uitgeprobeerd en een spelletje beachball gedaan in het water. Natuurlijk ook op de luxe strandstoelen weer opgedroogd in het zonnetje. 's Middags weer terug naar het zwembad om even af te koelen en bij te bruinen, al gaat dat een stuk beter bij Claudia dan bij Robbert. Na het eten naar het strand gefietst om de zonsondergang te bekijken. Kortom een relaxed dagje op en rondom de camping.

04-06-2009

Messanges – Biarritz

50 km

Het roodborstje zal ons vandaag wel missen. Hij kreeg inmiddels door dat hij bij de rode camper brood kon halen. Hij vloog dan snel weer terug naar zijn nestje en soms de andere kant op....zou er nog een bastaardnestje zijn? We zijn doorgereden naar Biarritz, de surfhotspot van Frankrijk. De weg er naar toe was die van 12 straten en 13 rotondes....wel een goede camperplek gevonden met gratis elektriciteit. Op 20 minuten lopen komen we in het centrum van Biarritz dat tegen de ruige kust van Frankrijk is aangebouwd. We lopen langs de vele uitkijkpunten en vinden de cliffdiving spot waar we over gehoord hadden. Toevallig zijn er zo'n 6 jongeren bezig om er om beurten vanaf te springen. Dit is iets wat Robbert graag een keer wilde doen; vanaf een rots zo de zee in springen. Tussen de toeristen die toekijken trekt hij zijn blouse uit en leegt zijn broekzakken. Op blote voeten loopt hij naar de jumpspot. Daar aangekomen is het even schrikken, dit is echt hoog!!

Robbert: ik word meteen voorgelaten omdat de rest ook niet zo goed durft. De zee is hier diep dus dat is geen probleem. Ik loop naar het randje en kijk nog even naar Claudia, ik zoek mijn evenwicht en besluit niet te lang te wachten met springen. In gedachten tel ik tot 3 en daar ga ik....met een waanzinnige snelheid land ik netjes in het water en zwem naar de kant. Met schoonspringen ben ik wel vaker van de 10 meter gesprongen, maar dit was echt hoger! Ik schat zo'n 15 meter. Aan de kant werd Claudia nog even toegesproken door een oud mannetje met wie we even contact hadden. Hij vroeg: “Your friend knows he can break stuff..?”

Op een terrasje drinken we sangria en roken we een sigaretje. 's Avonds eten we pizza en lopen daarna weer terug naar de camper. Veel surfers gezien maar alleen aan de kant. Hoge golven zijn er vandaag niet.

05-06-2009

Biarritz – Hendaye – Fuenterrabia/Hondarabia

20 km

Bij het ochtendgloren stond er helaas geen zon aan de hemel. Het miezert en is bewolkt. We bedenken om maar een klein stukje te rijden. We wilden namelijk in eerste instantie een camping in Spanje nemen, omdat daar de camperplaatsen nogal schaars zijn. Maar op eencamping willen we natuurlijk wel genieten in het zonnetje in plaats van de hele dag binnen zitten omdat het regent. Volgens het camperboek waren er nog 2 plekken in Frankrijk op onze route. De eerste het leukst: een vissersdorp met jachthaven St. Jean-de-Luz. Ook de stad waar Lodewijk de 14e/ Zonnekoning is getrouwd in de L'eglise Baptiste. Een kerk met een enorm altaar. Geweldig, daar gaan we heen! Erheen was niet zo'n probleem, maar een P-plek vinden des te meer. Het was niet alleen toeristisch (logisch), maar ook nog eens markt. Het drop drie keer rondgereden maar geen plekje te vinden. Dan maar naar de laatste plek op onze route. Eerst nog boodschappen gedaan een stuk verderop, wandelschoenen gekocht die we in het volgende dorp meteen drie uur hebben kunnen inlopen. Hendaye is de stad/dorp waar we uiteindelijk staan. Het heeft gelukkig niet meer geregend, maar bewolkt bleef het wel. Toch de gok gewaagd en langs de boulevard gelopen op onze nieuwe schoenen. Verderop zagen we een enorme jachthaven waar, zo bleek, 850 boten kunnen liggen en ook lagen, plus een veerpontje. Dat leek ons wel een leuk tochtje naar de overkant langs alle bootjes. De sexy kapitein verwelkomde ons met 'Hola'!

Huh? “Bonjour”! Nou, het zal wel....bleek de overkant Spanje te zijn! Met nieuwe schoenen zetten we onze eerste stappen in Spanje. Fuenterrabia heet het dorp en is ook meteen anders dan de Franse dorpjes en steegjes. Op een of andere manier meer verzorgd en opgeruimder. En het ruikt overal naar lekker eten! Na de highlights stappen we op dezelfde pont weer terug naar Frankrijk. Met zere voeten lopen we terug naar onze camper. Inmiddels staat het hier helemaal vol. Onze Nederlandse buren voorzien ons van campertips in Spanje en Portugal.

06-06-2009

Hendaye – Mutriku

80 km

Vandaag zijn we in Spanje aangekomen om er voor een lange tijd te blijven. Een enorme drukte op de weg, het schijnt zaterdag te zijn. Opeens horen we een nieuw geluidje uit de camper komen. We leggen ons erbij neer dat er wat piept als we over een drempel gaan en rijden rustig verder. Het lijkt steeds erger te worden...toch maar even bij de pomp stoppen. “Tja, alstie stilstaan doetie het nie...”. Dus Claudia in de camper springen en heen en weer wiegen en Robbert onder de auto om te luisteren waar het vandaan komt. Het lijkt de schokdemper te zijn (zou dit het gevolg zijn van die ene drempel in Biarritz die we te laat zagen?). Wat olie op de scharnierpunten gesmeerd en meer konden we ook niet doen. Na een enorme kustweg, erg mooi, kwamen we aan in het dorpje Mutriku. Hier staan we nu op een camping met uitzicht over het dorp en de zee. Blijkbaar is het hier feest, want in het dorp waren de cafés vol en op het dorpsplein stond een koor te zingen. We vermoeden dat Mutriku 800 jaar stadsrechten heeft ofzo. Weer op de camping aangekomen, hebben we toch pa maar even gebeld over het piepgeluidje. Volgens hem heeft het te maken met lange droogte waardoor de rubbers van de dempers gaan piepen. Even een flinke emmer water erover of een regenbui. Doe dan maar die emmer! Hoewel het nu wel regent...