Guggenheim

7 juni 2009 - Bilbao, Spanje

07-06-2009

Mutriku – Bilbao – Suancez

200 km

Vanaf de camping vertrokken we richting Bilbao. Onderweg toch weer het piepgeluidje. We zijn bij een Shell station gestopt voor een smeermiddeltje en ook meteen een reflectiescherm voor op de fietsendrager gekocht. Dat schijnt handig te zijn in Spanje als je geen boete van 60 euro wilt ontvangen...Piepend rijden we verder naar Bilbao en horen dat het smeermiddel niet werkt...Na het vinden van een parkeerplek (grote stad, veel P-plekken, maar allemaal vol) ergens in een Vogelaarwijk wandelen we naar het Güggenheim museum. Het fantastische museum bekijken we van binnen en van buiten. Binnen krijg je een telefoon waardoor een stem je vertelt wat er allemaal te zien is. Als eerste betreden we het immens hoge atrium met zeven auto's hangend aan het plafond. Ze stellen een salto voor die de auto maakt. Vanuit de auto's kwamen lichtstaven die steeds anders brandden. Het is allemaal vrij moeilijk te begrijpen kunst...zo ook de zogenaamde 'viskamer'. Een enorme ruimte met grote stalen platen en rondes waar je doorheen kunt lopen. Een soort doolhof met maar één gang die eindeloos lijkt te duren. Maar wanneer je er weer uit loopt ben je zo weer buiten. Via de telefoon kregen we dan ook te horen dat het kunstwerk gaat over tijd. Uiteraard gingen we er nog een keer in en het aantal voetstappen blijft naar binnen en naar buiten natuurlijk evenveel; optisch bedrog van de gang. Een rare ervaring. Weer een andere kamer stond vol met wolven in alle mogelijke fysieke standen die zo'n beest kan aannemen. In weer een andere kamer stond een uit zee geviste, houten boot 'gestrand' op een berg porseleinen servies. Het grappige aan dit werk is dat de inheemse bevolking van het eiland waar de boot uit zee is gehaald, steeds weer wordt opgetrommeld wanneer het kunstwerk elders wordt gepresenteerd. Zo gek als het gebouw, is de kunst die erin staat...

Na het museumbezoek rijden we door na Suancez. Hier is een gedoogde camperplek. Op zo'n 13 km is als het goed is ook een Iveco garage waar we morgen even laten kijken naar het piepertje. We staan aan een rotsachtige kust en klimmen en klauteren naar geweldige uitzichtpunten. Claudia voelt zich al een hele berggeit en de wandeling is overweldigend en spannend. Claudia: “Dit is echt kicke!!”

08-06-2009

Suancez – San Vicente de la Baquera

60 km

Na het ontbijt gaan we op zoek naar de Iveco garage. We gokken een weggetje in de buurt van de garage en op het moment dat we het huisnummer invoeren in de navigatie, kijken we naar buiten en blijken er voor te staan! “Hablo Inglees?” vroegen we en gelukkig was er een mevrouw met zakwoordenboek die ons ter hulp kwam. We legden haar het probleem uit en zij vertaalde het voor de monteur. Na enig schudden aan de camper om het piepje te demonstreren mag ik gelijk de brug op rijden om het probleem nader te inspecteren. De monteur begon meteen met olie te spuiten en 1 bus verder was er nog steeds de piep. Uiteindelijk is de oorzaak gevonden en bleek het niet de schokdemper te zijn, maar de draagarm voor de ophanging van het wiel. Dit is een scharnierpunt met een rubber omsluiting, gevuld met vet om het soepel te houden. Er bleek een lek in het rubber te zitten, waardoor er geen vet meer in zat en het scharnierpunt dus gaat piepen. Een nieuw rubber moest besteld worden, maar er werd ook aangegeven dat we met nieuw vet nog een tijd vooruit kunnen. Als we weer in Nederland zijn, kunnen we het vervangen. We rekenen één uur werk af en willen graag fooi geven, maar deze wordt toch echt niet aangenomen. Zonder piep rijden we verder naar San Vicente de la Baquera. Zo liggen we een uurtje op het strand in de zinderende hitte en zitten we nu in de camper omdat het ging regenen. Raar weer hier aan de kust!

ps. de kerstman zit er niet in denk ik... maar ik heb besloten voorlopig even mijn 'sabbatical' baardje te laten staan  ;-)

1. Robbert de Kraa:
    9 juni 2009
    Hey gasten! Ik wilde aanvankelijk helemaal niets meekrijgen van die drie maanden pret, maar inmiddels geheel tegen m'n zin, verslaafd aan het raken aan jullie roadmovie. Heel bijzonder! Veel plezier en mooie momenten!
    Surf's up,
    Robbert K.