Bij de buurtjes

17 augustus 2009 - Horb, Duitsland

09-08-2009

Eschenz – Unteruldingen

100 km

's Ochtends updaten we het blog en zoeken we op het internet de weg naar de Rheinfall; de grootste waterval van Europa. Het is daar een toeristisch gebeuren en inderdaad een aardige waterval! In de zomer wordt er per seconde 700 m³/s water verplaatst! Met uitzicht op de val eten we een echte Duitse bradwurst, voordat we verder rijden naar Unteruldingen; een havenplaatsje aan de Bodensee. We hadden het idee om vanavond uit eten te gaan, maar Robbert heeft het verkoudheidsvirus te pakken! Uit eten stellen we dus even uit totdat hij ook proeft wat hij eet! 's Avonds wandelen we over de boulevard en gaan we een slapeloze, benauwde nacht tegemoet.

10-08-2009

Unteruldingen - Ottobeuren

125 km

Van Duitsland hebben we alleen een kaart en geen boeken over interessante cultuur of natuur. Op de kaart wordt wel aangegeven dat Ottobeuren een bezienswaardige plaats is. We vinden de camperplek en lopen het dorp in (echt heel klein). We zien twee kerktorens waarvan we vermoeden dit dit de bezienswaardigheid is, aangezien er verder niet zoveel te doen is...bij de kerk aangekomen, blijkt dat deze rechtstreeks uit Dynasty te komen met veel roze en goud. Binnen is het een groot spektakel van marmer, goud en roze en ontelbaar veel schilderijen en beeldjes. Het is echt een verschrikkelijke troep en chaos, maar daardoor juist mooi en interessant. Blijkbaar hebben ze binnen het geld gespendeerd, want de buitenkant van de kerk is geschilderd steen en reliëf, wat de indruk moet geven dat het gemetseld en gekerfd is. Het is jammer dat we geen informatie hebben over deze aparte kerk, dan kijk je er waarschijnlijk heel anders tegenaan en snap je de bedoeling. Het is de hele dag al druilerig weer en net als we onze plek op een terras onder een parasol vinden, barst de regen los! Het ziet ernaar uit dat dit nog wel even volhoudt, dus we bestellen een halve liter bier, een halve liter wijn en een kaasplankje. 's Avonds regent het weer en spelen we spelletjes droog in de camper. Robbert heeft inmiddels ook koorts en hoewel het best warm is staat het kippenvel op zijn armen!

11-08-2009

Ottobeuren – Ulm – Machtelsheim

120 km

Tussen het sneezen en snotteren door rijden we vandaag naar Ulm. Hier staat zoals ze het zelf noemen: het monster van Ulm. Het is een grote kerk met de hoogste klokkentoren van de wereld! De toren is te beklimmen, maar bij nader inzien kunnen we de moed niet echt opbrengen. Gelukkig is er wel een grote binnenstad waar we langs de winkels slenteren. Het weer is nog steeds bewolkt en af en toe een regenbui. We hebben niet zoveel zin in deze camperplek dus rijden we een stukje door naar de camping. Hier kunnen we toch nog even in de zon zitten en een wasje draaien.

12-08-2009

Machtelsheim – Bad Urach

35 km

Om de verkoudheid eens goed te lijf te gaan rijden we naar een kuuroord. Op de camperplaats moeten we een kaartje kopen voor de overnachting. Het apparaat slikt alleen muntgeld en we komen net een euro te kort...dus hobbelen we naar de tourist info om de hoek voor wisselgeld. Behalve wisselgeld ontvangen we ook een sleutel voor het elektriciteitskastje en een tas vol folders van de omgeving. Dan is het zover, we stappen het kuuroord binnen. Als eerste positioneren we ons in het grote jetstream bad. Na een tijdje valt ons oog op de tegenover liggende ruimte Inhalarium. Hier binnen is de ruimte gevuld met een eucalyptus geur, verkleurend verlichting en verwarmde zitplaatsen. De eucalyptus maakt onze luchtwegen vrij en we stappen in de Blautopf. Een donkere ruimte en een verward bad met ligplaatsen. De ruimte is slechts verlicht door een paar softe spots in het plafond en onderwaterverlichting. Het binnenzwembad is zo'n 34 C en we ontdekken aan de zijkant een ligplek met bubbels. Daar kun je pas wegdromen! Buiten schijnt de zon en er zijn twee baden: 36 C en 38 C. wat een verschil in gevoel! Het 36 C bad is vooral lekker en verkoelend in de zon, maar het 38 C bad is een heel ander en bizar warm bad. De lichaamstemperatuur is in ons geval (Claudia is ondertussen ook verkouden en ziekig) 38 C dus de omgeving is ineens net zo warm! Het is net niet heet, maar ook niet echt te warm. Een raar voelende temperatuur. Zo hobbelen we een paar keer van bad tot bad, tot restaurant, tot bad en tot onze verrassing zijn we hier al 6 uur aanwezig. We zijn het nog lang niet zat en besluiten in het restaurant te eten, zodat we de baden ook mooi verlicht meemaken als het buiten donker is. Om 20:30 uur gaan we weer de donkere Blautopf in en na een half uren weken is het buiten donker! Het 36 C bad is mooi blauwe verlicht onder water. Het is wel aardig fris geworden buiten, maar het 38 C bad had maar saai groen licht. Daarom bleven we toch maar rondzwemmen in het blauwe licht dat zo mooi was!

13-08-2009

Bad Urach – Loffingen

140 km

In ons camperboek hadden ze het over een rodelbaan voor 1 euro per keer. Dat kan nooit veel zijn dachten we, maar op weg naar deze camperplek zagen we toch een aardig baantje liggen. We parkeren de camper en Robbert moet aardig wat moeite doen om de ziekige Claudia uit de camper te krijgen voor een wandeling naar de rodelbaan. Eenmaal aangekomen, blijkt het een soort Plaswijckpark voor kinderen. Lekker terug naar de camper denkt Claudia! Maar ze had wel zin om te zwemmen. Het zwembad was immers naast de camperplaats. Al snotterend lopen we langs de receptie waar we te horen krijgen: “Sie mussen slaffen, nicht schwimmen!” maar er is een duikplank aanwezig en liggen in de zon is voor niemand moeilijk, dus brengen we zachtjes aan de dag door aan het zwembad.

14-08-2009

Loffingen – Bernau im Schwarzwald

60 km

We rijden niet zo ver vandaag. Het Scharzwald willen we graag zien en we belanden in Bernau om 900 meter hoogte. E plaats is erg mooi en pal in de natuur. Helaas is Claudia nog ziekig, dus Robbert maakt in zijn eentje een wandeling door het skigebied. Daarna frisbee-en we en genieten we van de rust, ons boek en de onhandigheid van de buurhond.

15-08-2009

Bernau im Schwarzwald – Breisach

90 km

Ja! vandaag is het tijd om weer wat te gaan doen! Allebei snotterend maar enigszins uitgeziekt gaan we nu weer beleven in plaats van luieren. We hebben tenslotte nog maar 1 week...we rijden naar Breisach, een klein plaatsje aan de Rijn wat zich het wijndorp noemt. Naturlijk zijn we een week te vroeg voor het Weinfest, maar dat hindert niet om er een feestje van te maken. Bij de tourist info vragen we naar een supermarkt en de weg ernaartoe brengt ons door de ouder straatjes en de markt. Het is een warme dag vandaag (die hebben we in Duitsland niet veelgehad) dus een goede dag voor een barbecue. Met twee tassen vol slenteren we terug naar de camperplaats om af te koelen van de warmte, een boek te lezen en 's avonds gezellig de barbecue aan te steken. Het Weinfest maken we er zelf wel van.

1. Mark en Dinka:
    17 augustus 2009
    Jeemig, wat vliegt de tijd nog maar een week en dan zit het er al weer op voor jullie! Geniet nog even van het laatste weekje!

Groetjes,

Mark en Dinka
  2. Ria en Harry:
    18 augustus 2009
    Nog eventjes genieten van deze laatste dagen.
    Groetjes Harry en Ria.
  3. Rob van Sundert:
    18 augustus 2009
    he jongens, nog ff hard genieten van de mooie reis he, ik zie jullie binnenkort wel weer eens! De binnenkomst van de 'helden'.... van de BTO missen jullie en zelfs ik, want ik lees net dat ze vandaag aan zouden moeten komen... een reis die voornamelijk uit slepen, slepen en slepen heeft bestaan als ik het zo lees op de site... blij dat ik daar niet opzit, wat een aanfluiting..

nou tot laterz

Rob