De laatste week..

26 augustus 2009 - Schiedam, Nederland

16-08-2009

Breisach – Horb am Neckar

166 km

Via een mooie toeristische route klimmen we met 18% naar 740 meter. Hoewel de radiateur een nieuw slangetje heeft moeten we toch drie keer stoppen om de motor af te laten koelen. Bovenaan de berg zien we opeens een parasailor over ons heen vliegen! Om de hoek blijkt een platform te zijn voor luchtsport, dus volgden er nog vele andere vliegers. Op de camping pakken we de kaart en stippelen we onze route voor de laatste vier dagen uit richting Arnhem, waar we voor een afsluiter op de camping zullen staan met de ouders, broer en vrienden van Robbert.

17-08-2009

Horb am Neckar – Bad Bergzabern

100 km

Onze bestemming voor vandaag is de wijnboer van Dierbach. Hopende op een landgoed met rondleiding in de Stube kwamen we bedrogen uit. Het bleek een huis in een klein stil dorp. Bij de Stube was ook niemand aanwezig, dus we besluiten door te rijden naar Bad Bergzabern. Hier pikken we een terrasje bij een echte ijsbistro. 's Avonds wordt het laat door de aanhoudende warmte, maar gelukkig kunnen we wel buiten zitten op de camperplaats met een glaasje Kirsch en wijn.

18-08-2009

Bad Bergzabern – Idar Oberstein

120 km

We nemen de toeristische groene route naar Idar-Oberstein: de stad van de edelstenen. In het dorp vindt je dan ook voornamelijk edelstenenslijpers en sieraden. We bekijken een oude slijperij waarvan aan de andere kant van de berg de edelstenenmijn ligt. We maken een wandeling naar het stadje. Op het terrasje denken we na over de twee resterende dagen voordat we weer aankomen in Nederland. 's Avonds horen we buiten wat geritsel in de bosjes naast ons. Met onze Maglite staan we klaar om het gevaarte lens te slaan, maar een Maglite geeft natuurlijk ook licht. En in de spot zien we nog net een kleine slang terug de bosjes in kruipen...

19-08-2009

Idar Oberstein – Gerolstein

100 km

Op onze één na laatste dag in Duitsland rijden we naar de Vulkaaneifel waar zich drie kratermeren bevinden. We wandelen naar een panoramisch uitzicht over twee van de meren die bijna perfect rond zijn. Helaas hebben we weer geen verder info over de meren, maar dat zoeken we op! Hierna rijden we door naar een camperplek in Gerolstein, naast...een zwemparadijs! Robbert doet zijn trucjes op de duikplank en krijgt zelfs iedere keer applaus vanaf de kant! 's Avonds komen we terug bij de camper en vinden een briefje onder de ruitenwisser. Gelukkig geen bon, maar wel een waarschuwing dat we een kaartje moeten kopen anders krijgen we misschien wel een bon...dat kaartje kunnen we kopen bij de man die het kaartje heeft neergelegd, maar daar is geen spoor van te bekennen. Het zwembad en de VVV zouden ook kaartjes verkopen, maar die zijn beiden al gesloten. Dan maar hopen dat de Polizei niet langs komt om een boete te geven!

20-08-2009

Gerolstein - Woffelsbach

Gelukkig! Geen boete vanmorgen. We hebben een paar dagen vrij gestaan, dus vandaag zoeken we weer een camping op. Ditmaal in Woffelsbach; een dorpje dat volgens ons voor het grootste gedeelte uit camping bestaat, maar wel in de omgeving van verschillende meren. Later hoorden we dat vandaag het weeralarm in nederland was afgekondigd, maar in Duitsland hadden we er nog niets van. We hebben heerlijk in de zon gezeten met uitzicht over het meer en naast ons stonden Australiërs die hun camper hadden gekocht in Amsterdam. Na het eten drinken we bij de buren een wijntje en komen we erachter dat zij een soortgelijke reis als wij hebben gemaakt. Ze hebben dezelfde route gevolgd, alleen hebben zij Portugal overgeslagen om Kroatië te bezoeken. Ze hebben een mooie deal kunnen maken met mensen uit Haarlem om de camper weer aan terug te verkopen als ze terug naar Australie gaan over twee weken. Dan barst toch ook het noodweer in Duitsland los met flink wat wind en een enorme regenbui. Naar binnen verhuizen dus! Zo hebben we tot 01:00 uur zitten kletsen en adressen uitgewisseld. Wanneer ze terug naar Amsterdam gaan, hopen ze ook nog een bezoekje aan ons te kunnen brengen.

21-08-2009

Woffelsbach – Arnhem

250 km

Nee!!! De laatste dag!! Vandaag rijden we naar Arnhem om onze reis af te sluiten met familie en vrienden.

Na...

91 dagen

9 verschillende landen

10.000 km

1000 L diesel

1200 L water (even zoveel bier & wijn....)

86 overnachtingen op verschillende locaties

2 lekke banden

>50 muggenbulten

Besneeuwde toppen

Droge woestijn landschappen

Meest westelijke puntje van Europa

Meest zuidelijke puntje van Europa

en een enorme hoeveelheid ervaringen rijker, is er dan toch een einde gekomen aan deze voor ons onvergetelijke rondreis door West&Zuid-Europa. Om de vraag te beantwoorden hoe het is om drie maanden vrij rond te reizen zonder verplichtingen... ach misschien is die vraag nog wel het beste te beantwoorden door hem terug te stellen; “hoe zou jij het vinden om drie maanden te reizen op de manier naar eigen keuze?”.

Iedereen die ons blog heeft gevolgd en degenen die -altijd leuke- reacties heeft achtergelaten willen we hartelijk bedanken en misschien heeft het wel tot enige inspiratie geleid?!

1. Ine koeleman:
    26 augustus 2009
    Ik vond het super leuk om alles te lezen.
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt.
    WELKOM THUIS in Nederland
  2. Ria en Harry:
    26 augustus 2009
    Hallo Robbert en Claudia, welkom in Nederland, misschien nog eens een reis maken aan de andere kant van Europa! Vond het leuk om jullie reisverslagen te lezen, toch een beetje meegenoten van jullie reis, groetjes van Ria en Harry.
  3. ellis:
    26 augustus 2009
    heb heerlijk meegenoten van jullie verslag en de reis
    jammer dat het voorbij is van mij hadden jullie nog wel verder gemogen hoor
    maar ja aan alles komt een einde zullen we maar zeggen hihi
    ik heb genoten en jullie ook
    welkom terug in nederland
  4. Mark en Dinka:
    27 augustus 2009
    Leuk om jullie zo gevolgd te kunnen hebben! Fijn toch dat er zoveel onbeveiligde netwerken zijn!

Geniet weer van jullie eigen huisje en we zijn heel benieuwd naar de foto's

Groetjes,

Mark en Dinka