Buongiorno en auf wiedersehen!

9 augustus 2009 - Eschenz, Zwitserland

30-07-2009

Apt – Lac de St. Croix

80 km

's Ochtends maken we onszelf en de camper weer gereed en fris om vrij te staan. We rijden door schilderachtige landschappen; uitgestrekte zonnebloem- en geurige lavendelvelden, naar Gorges du Verdon. Dit gebied wordt ook wel de Grand Canyon van Frankrijk genoemd; want op sommige plaatsen ligt de rivier de Verdon wel 700 m diep tussen de rotsen, die het Lac de St. Croix omringen. We vinden een camperplaats met uitzicht over het meer en de bergen, wederom schilderachtig door de fel turquoise kleur van het meer. Het meer is op 750 m wandelen en het water is echt glashelder. Als je door het water naar beneden kijkt, zie je zelfs je voeten nog bungelen! Op het strand kleuren we weer bij en 's avonds zitten we met een prachtig uitzicht voor de camper.

31-07-2009

Lac de St. Croix

We staan op met goede moed, eten een (achteraf gezien te licht) stevig ontbijt ebn maken ons klaar voor een dag kanoen op het meer. Voor zover Claudia haar kan herinneren is dit de eerste keer, dus in het begin was het een aardig geklooi met de peddel. Maar we hadden een tweepersoons kano, dus lekker hangen beviel prima...nee, dat is niet waar...na een poosje kregen we ritme te pakken en hebben we zelfs de afwijking naar links overwonnen. Dit had waarschijnlijk met de windrichting te maken, maar het werd knap irritant! Met de klok mee varen we uiteindelijk 8 km over het meer en zijn we pas op de helft van de pleziervaartroute. Bij het idee om morgen de andere helft op te roeien, begonnen onze armen te protesteren, dus we houden het voor gezien. Met enorme honger bezoeken we in het bergdorpje een terras voor een broodje en ijs. Wederom met een prachtig uitzicht zitten we voor de camper, terwijl 100 m verderop een band speelt. Wat een romantiek!

01-08-2009

Lac de St. Croix – San Remo (I)

250 km

Helaas kunnen, of beter gezegd, mogen we maar twee nachten verblijven op de camperplaats aan Lac de St. Croix, dus na een heerlijk ontbijtje met het fraaie uitzicht vertrekken we weer richting de kust van Frankrijk; St. Tropez. Via kleine en smalle wegen door de schonen natuur komen we in een van de meest toeristische gebieden van Frankrijk; Côte d'Azur. Niet alleen toeristisch, maar dus ook heel druk. De eerste twee camperplaatsen zijn bomvol, de derde ligt achter een armoedig flatgebouw, geen optie dus. Claudia belt drie campings na -in vloeiend Frans- voor een plekje, maar alles is 'complet'. De overige parkeerplaatsen zijn verboden voor campers of hebben een beperkte inrijhoogte van 1.80 m. dus zit er maar een ding op; naar Italie. Om de smalle en stijle binnendoor wegen te vermijden kiezen we voor de tolwegen. Zo komen we op de camperplaats in San Remo. Verders is hier niet veel te doen. 's Avonds beginnen we een spelletje petanque, ofwel jeux-des-boules met onze vandaag aangeschafte set. Vrijwel meteen komt de eerste Fransman (Christiaan) vragen of hij mee kan doen. Dus zo leren we de spelregels en puntentelling, en hebben we een gezellige avond. Robbert en Christiaan lagen de hele tijd vrijwel gelijk, maar uiteindelijk kan een Fransman zijn nationale sport niet verloochenen en wint hij met in de laatste worp de twee winnende punten.

02-08-2009

San Remo – Imperia

26 km

Na drie nachten vrij kamperen en de lange rit van gisteren zoeken we vandaag een camping in de buurt op. Via een chaotische en drukke kustweg door de verschillende – net zo chaotische – dorpjes komen we aan op de camping Eucalyptus. Behalve een oude man in een diep gezonken slaap vinden we niemand bij de receptie. Een beetje vertwijfeld kijken we om ons heen en als we bijna besluiten weer weg te gaan komt er een jongeman aan op een scooter en vraagt ons: “You need a place for this?”, al wijzend naar onze camper. We plaatsen de camper op een pittoresk klein plaatsje onder de grote palmbomen. 's Middags wandelen we door het stadje, frissen we onszelf, de kleding en de camper op. Claudia verkiest boven een stukje vlees een berg ongepelde garnalen. Het duurt niet lang voordat de campingkat het spoor oppikt en arriveert met grote interesse in dit feestmaal. Uiteraard wordt hij beloond met de left-overs. We genieten van de Italiaanse wijn en de koelte die de avond brengt.

03-08-2009

Imperia – Ovada

130 km

We doen ons uiterste best om de camping af te komen; de camper loosplaats is bij de uitgang dus moesten om de lozende camper heen, en de weg waar we op moesten rijden stond bomvol, dus wachtten we onder de poort van de camping. We rijden over de enorm lange boulevard naar Génova om daar de tolweg naar Ovada te nemen. Italianen zijn wel erg enthousiast met tunnels, maar at kan natuurlijk ook niet anders in dit landschap. De lucht was al niet helemaal blauw meer en hoe meer we het binnenland in trekken hoe grijzer het werd en de eerste druppels kwamen naar beneden. Op de camperplek aangekomen regende het inmiddels pijpenstelen. Heerlijk na al die droogte en het is natuurlijk ook lekker knus om weer eens in de camper te zitten met de regen die op het dak klettert.

04-08-2009

Ovada – Vercelli - Lago Maggiore

140 km

In het Italie- boek lezen we over een 12e eeuwse kerk in Vercelli die is geinspireerd op de eerste gotische bouwkunst van Noord-Frankrijk. Benieuwd rijden we erheen en spotten we inderdaad de kerk die uit verschillende lagen kleuren is opgebouwd. Voor een dergelijk historische stad, zo lazen wij, was het akelig toeristloos. En zelfs de kerk was gesloten! Op de wandeltocht naar de kerk hadden we natuurlijk de pastapipo's al gespot, dus op de terugweg genieten we van onze eerste, echte Italiaanse pizza! Lago Maggiore is niet heel ver meer omhoog, dus we besluiten naar een camperplek te zoeken dat het boek zo mooi verwoordde: een eigen plek met via een trappetje omhoog een privé-terras en uitzicht over het meer. Yes! Er is nog plek! Inderdaad is het een prachtige plek. 's Avonds drinken we wijn en eten we kleine hapjes onder het licht van de maan het uitzicht op het verlaten maar mooie meer.

05-08-2009

Lago Maggiore

De overburen gaan vandaag weg en wij zien onze kans schoon om op hun plekje te gaan staan; volgens ons het mooiste plekje. Het privé-terras is nu naar beneden met een nog beter uitzicht en tussen verschillende tropische bomen. We beginnen de dag met zonnebakken en lezen. In de middag zoeken we de verkoeling op van het meer. Morgen rijden we Zwitserland alweer binnen.

06-08-2008

Lago Maggiore – Andeer

140 km

Uiteraard kunnen 2 mooie dagen niet zonder de Wet van Murphey: weer een lekke band! En weer het ventiel dat gescheurd is. Misschien door de warmte? We vinden al snel een garage en binnen een paar minuten is het weer gefixt. Nu is het euvel niet erg moeilijk, maar het kleine Italiaanse mannetje leek te erg veel espresso te hebben gedronken! Pronto, pronto! Met pijn en moeite komen we over de San Bernardinopass (2065 – wij tot 1600 en dan de tunnel in) en we moeten zelfs twee keer stoppen om de motor te laten afkoelen. Toch redden we het naar de voor Robbert wel bekende Splugenpass en rijden we langs verschillende paden die Robbert heeft gefietst naar Rome. In Andeer vinden we een camperplaats midden in het Milka-koeien gebied. Bij het herplaatsen van de gemaakte band merken we een plasje onder de camper...onder de motorkap...onder de radiateur...de slang is lek! Maar het toeval wil dat we naast een garage staan, dus dat wordt onze eerst excursie, voordat we te voet het gebied gaan verkennen.

07-08-2009

Andeer – Vaduz (FL)

80 km

De garage naast onze overnachtingsplek ziet het probleem, alleen de oplossing niet erg goed. Hij heeft geen koppeling op voorraad, dus wat hij doet is het systeem onderbreken door in de radiateur een bout te draaien en in de slang, zodat hij niet meer lekt. Ja, daar komen we natuurlijk nooit mee naar Nederland. We kunnen er wel een paar kilometer mee rijden, dus zoeken we voor de zekerheid toch een Iveco-garage op voor een second opinion. “Nein, das ist nicht gut!”, vertelde de monteur. Gelukkig hebben ze het onderdeel wel op voorraad, zodat deze vervangen kan worden zoals het hoort. En we kunnen weer met een gerust hart door de bergen. We rijden door Liechtenstein op zoek naar de camperplek in Vaduz. Plots rijden we langs een klein waterpretpark mét 3 en 5 meter duikplank. Hier brengen we onze middag door en Robbert slooft zich uit op de duikplanken met schoonspringen. 's Avonds vinden we de camperplek vlakbij een uitloper van de Rijn. Met een kleed, boek en fles wijn zitten we midden in de natuur totdat we honger krijgen en we terug gaan naar de camper.

08-08-2009

Vaduz – Eschenz

120 km

We verlaten Liechtenstein (zo groot is het land niet) en zijn weer in Zwitserland. We vinden een hele mooie plek aan de Bodensee en net als we besluiten hier te overnachten begint het te regenen. Bovendien was het water op, dus we rijden door naar een camping. De hele dag blijft het regenen en zitten we onder de luifel aan de Rummikub met uitzicht op het meer en de dorpjes. 's Avonds klaart het weer wat op en testen we onze nieuwe frisbee op het natte gras...lekker glijden op je slippers dus!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. patty:
    12 augustus 2009
    Nog even door gaan met genieten, hoop dat het bij jullie beter weer is dan hier, het regent nu volop.

groeten