Portugal!

19 juni 2009 - Madalena, Portugal

16-06-2009

Nigran – Viana do Castelo

75 km

Na niet zo lang gereden te hebben, rijden we Portugal binnen...en weer uit want we reden verkeerd...en er weer in. Viva Portugal! We hebben een plekje gevonden in het mooie stadje Viana do Castelo. We staan vlakbij het strand waar volop aan kitesurfing wordt gedaan. We twijfelen heel even of we lessen zullen nemen, maar die waren aardig prijzig. Via een pondje kunnen we naar de binnenstad van Viana. We wandelen, doen boodschappen en lunchen op een terras. Eten en drinken zijn aanzienlijk goedkoper dan in Frankrijk en Spanje. Zelfs op een terras betaal je voor een broodje gezond maar 2 euro. Diesel en sigaretten zijn hier echter weer duurder. 's Avonds kunnen we 'genieten' van de muziek en zang uit de karaoke-bar iets verderop.

17-06-2009

Viana do Castelo – Bom Jesus do Monte

65 km

In Portugal is zoveel te zien dat we weinig kilometers per dag rijden. Vandaag komen we door de grote stad Braga, maar met een camper is dit vrij lastig in de drukte. We besluiten door te rijden naar Bom Jesus, een bedevaartsoord tegen een berg opgebouwd. Er is in ons boek over Portugal een hele pagina aan gewijd, dus dit moeten we zien! Het is inderdaad heel mooi, idyllisch en rustgevend. Zelfs de camperplek is ideaal. Met aan de picknicktafels oude mannen die met z'n allen op felblauwe kleedjes klaverjas zitten te spelen. Bom Jesus is het meest opzienbarende heiligdom van Portugal en in 1811 voltooid. Bovenaan staat een kerk waar je komt via een heilige trap, met 14 kapelletjes. In deze kapellen staan beelden die de lijdensweg van Christus voorstellen, naar zijn kruisiging. In het middendeel heb je uitzicht naar de kerk en de 'escadaria'; de wit granieten trap die de spirituele reis omhoog symboliseert. Langs deze weg kom je de in beelden uitgevoerde 5 zintuigen tegen alsmede nog veel meer beelden van bijbelse en mythologische figuren. Hierna volgt weer een trap met de drie deugden: Geloof, hoop en liefde. Boven hebben we de kerk bezocht en zagen we de oude kabelspoorweg, waar nog steeds een wagon omhoog rijdt met passagiers. 's Avonds komen er regelmatig auto's de parkeerplek op en af rijden, blijven een kwartiertje staan en gaan dan weer weg. Hm, wat zouden ze doen?

We vragen voor de zekerheid bij het restaurant of de plek wel veilig is. De eigenaar vertelde ons dat hij in 18 jaar nog nooit iets naars heeft gezien. Dus hierop vertrouwend blijven we staan. Als het echt donker is, beklimmen we nogmaals de heilige treden en kunnen de kerk mooi verlicht op de foto zetten.

18-06-2009

Bom Jesus – Vila do Conde

50 km

Vandaag hebben we een luie stranddag. Vila do Conde is een vrij toeristische stad met veel strandtentjes en muziek langs de hele boulevard. De zee is waar wij staan aardig wild, maar er hangt toch een gele vlag. Blijkbaar mag je wel zwemmen. Claudia blijft veilig op haar handdoek, maar Robbert gaat de wilde golven tegemoet. Eén keer was de onderstroom zo sterk dat hij 3 meter richting strand werd gesleept (rennend achteruit liep dit goed af). 's Avonds hebben we de zonsondergang bekeken en in het pikkedonker naar de woeste golven gekeken en geluisterd.

19-06-2009

Vila do Conde – Madalena

50 km

Het plan was om vandaag naar Porto te gaan, maar door de wijn van gisteren zijn we aardig lui. We besluiten vlakbij Porto een camping te nemen om hier 2 nachten te blijven. Vandaag de was kunnen draaien, gezwommen en gebakken. Morgen naar Porto.