Porto & Party

25 juni 2009 - Leiria, Portugal

20-06-2009

Madalena – Porto

15 km (fiets)

Op naar Porto was het motto van vandaag. Met behulp van het navigatiesysteem konden we de weg per fiets uitstippelen. Aangezien de zee laag is en Porto op een berg ligt, fietsten we over een grote weg redelijk rustig omhoog, maar bovenop moesten we een klein stukje naar beneden. Dit over van die keitjes, dus al stuiterend stijl naar beneden besloten we zo snel mogelijk de fietsen te parkeren en te voet verder te gaan. We wilden de tourist-office vragen om een plattegrond, maar na het volgen van de bordjes was er geen info-office te vinden en hielden ook de brodjes op: dat gebeurt wel vaker in Portugal. Dan zoeken we het zelf wel uit en zo kwamen door de smalle, typische straatjes waar je met een toeristische kaart nooit zou komen. Zo ontdekten we een echte tapas-bar waar de locals in TL-licht hun siesta genieten, zien we hoe mensen zelfs de tijd vrij maken om uit het raam te hangen, hangt de was op ieder balkon te drogen en wordt er bij een klein café luide muziek gedraaid waar een ouder stel midden op het straatje al dansend hun vroege jaren herbeleven. Het werd inmiddels aardig warm, dus besluiten we ergens een park op te zoeken. Inmiddels hadden we toch om praktische redenen (familie Gerritse heeft er een handje van om snel te verdwalen) een kaart gepakt. Hierop vonden we een park en met een flesje wijn en een liter water gingen we op zoek. Zoals al eerder gezegd wordt in Portugal vaak iets aangegeven met borden en vind je uiteindelijk nooit waar je naar op zoek was. Nou, met een plattegrond verdwijnen complete parken! Het zou ook aan ons kunnen liggen, maar daar gaan we natuurlijk niet vanuit. Dus wij de weg terug genomen naar het water met het idee dan daar neer te ploffen. Maar een bordje 'Parque Municipal' kwam ons ter ogen en we namen de gok. Gevonden! Eindelijk een uurtje rust in de schaduw. In Porto is ieder gebouw of huis eigenlijk best lelijk, maar alles bij elkaar is het vooral een schots en scheve stad die heel mooi is en veel sfeer uitstraalt. Na het uurtje rust vinden we de groenteboer en pakken we een terrasje voor een wijntje en pizza. Op de terugweg fietsen we om via de rivier die uitmondt in zee, langs de boulevards terug naar de camping.

21-06-2009

Madalena – Costa Nova (Aveiro)

70 km

Een zwerm muggen in de camper veroorzaakten twee nachten slecht slapen. Claudia heeft welgeteld 24 bulten op slechts één bovenarm! We zoeken het strand weer op voor een beetje luieren in de zon. We vinden een heuse camperplek in Portugal, Costa Nova. De huizen hier hebben gekleurde strepen aan de strandzijde, zodat de vissers van vroeger in de mist hun huizen terug konden vinden. Verders deze dag niet veel beleefd, we vallen vroeg in slaap.

22-06-2009

Costa Nova – Bucaco – Figueira de Foz

130 km

Vanochtend werden we wakker met een stoet nieuwe huisdieren. De muggen zijn verbannen, nu hebben we mieren. Hopelijk krijgen we geen sprinkhanen. Het nest is ontdekt buiten de camper, dus ff een paar keer stoffen en die beestjes zullen weg zijn. Op weg naar Bucaco: een stadje dat al in de 6e eeuw een kloosterlijke retraite was. Nu is het klooster één van de sjieke hotels van Portugal. In de 17e eeuw legden de monniken (vrouwen werden verbannen) paden aan, bouwden kapellen en plantten bomen. Net als in Bom Jesus staan in de kapellen beelden van de kruisweg van Christus. Het klooseter werd gesloten na de oorlog tegen Napoleon (slag bij Bucaco; de Engels-Portugese troepen wonnen de slag en voorkomden hiermee de verder tocht naar Coimbra), maar het bos is blijven bestaan. Over de paden, langs de kapellen komen we op het hoogste punt: Cruz Alta. Van hier af zien we een enorm, bijna panoramisch uitzicht. Na dezelfde weg naar beneden gelopen te hebben, genieten we van een ijsje (Ola kraampjes staan echt overal) alvorens we de Varenvallei bezoeken. Op weg hierheen kom je eerst langs Fonte Fria: een trappengang met door het midden een waterval. De Varenvallei viel een beetje tegen, vanwege het kleine formaat en het beperkte aantal varens, maar de wandelroute was wel erg mooi. De koelkast is aardig leeg, dus zijn we genoodzaakt een supermarkt op te zoeken. Het 8-gangen menu in het hotel loopt zo in de papieren...We belsuiten naar Coimbra te rijden waar volgens ons boek een camperplek te vinden is. Morgen kunnen we dan de stad bezoeken. Een parkeerplek bij de universiteit is er inderdaad, maar absoluut niet geschikt voor campers en ook niet te bereiken met een camper. Handig! In de verte zien we een parkeerplaats en hier eten we een broodje. We werden verwelkomd door een raar figuur met een uniformpet en rare kleding, dus na ons broodje hebben we het camperboek weer opengeslagen op zoek naar een andere plek. We hebben altijd gezegd: als één van ons zich niet op zijn gemak voelt, gaan we ergens anders heen. Dus, op weg naar Figueira do Foz. Dit is een veel betere plek omgeven door nog veel meer campers. Onze nederlands sprekende Portugese buurman vertelt ons van het Sao Joao festival dat morgen landelijk plaatsvindt. We staan hier prima en morgen zal het feest zijn met om 24:00 uur vuurwerk aan het strand. 's Avonds lopen we nog over de kermis.

Festival Sao Joao

23-06-2009

Figueira da Foz

Vandaag zijn we nog een dag in Figueira da Foz vanwege het festival Sao Joao. Eerst wandelen we nog door het stadje op zoek naar een gebouw waar de wanden het interieur betegeld zouden zijn met 8.000 Delfts Blauwe tegeltjes afkomstig van een schipbreuk. Volgens de kaart was het maar 800 meter van de camper vandaan, maar we hebben het nooit gevonden. De straat waar hij in stond kende niemand in Foz...we twijfelden of er niet toevallig een andere Figueira da Foz in Portugal is...we wandelen terug naar de camper en gaan nog even langs de tourist info om meer informatie over het festival te vragen. De office was enigszins overbemand, want we werden te woord gestaan door 4 medewerkers. Ze vertelden ons dat er om 17:00 uur iets gaat gebeuren bij het strand. Een soort nieuwjaarsduik hadden wij begrepen, maar toen we ons op een kleedje gesetteld hadden en de klok 17:00 uur sloeg, gebeurde er niets...dat hadden we waarschijnlijk verkeerd begrepen. We hopen dat we het verhaal van de optocht, de muziektentjes en het vuurwerk wel goed hebben begrepen! Om 22:00 uur begint de optocht, dus Hollanders als we zijn, zijn we er natuurlijk om 21:45 uur helemaal klaar voor met fototoestel in paraatheid. De optocht bestond uit verschillende dans- en muziekgroepen die per 50 meter uitgebreid de tijd nemen om hun dans te doen. Hij kwam bij ons voor rond 22:30 uur...ach, we hebben geen haast. Hierna belsuiten we de stad in te gaan voor een drankje en komen we de meneer van de tourist office tegen. Hij vertelt ons de hotspots voor de jeugd deze avond en er is inderdaad een gebouw met Delfts Blauwe tegels! Alleen was hij gesloten. In de stad vinden we een druk plein, waar we zitten en om ons heen kijken naar de groepen (dronken) jongeren die voorbij komen. Later op de avond speelde een band met vrolijke Portugese muziek en dansen ook wij in de menigte. Om 4:00 uur vinden we de camper weer terug...

1. ellis:
    25 juni 2009
    hoi luitjes
    ff over de muggen enz hihi
    doe een schaaltje(of 2) azijn in de camper
    en bij je bed

voor de rest super leuk om het allemaal te lezen

nou bofkonten geniet ervan
    groetjes van ikkie
  2. patty:
    27 juni 2009
    he gaat allemaal goed zo leuk zo steeds die
    berichten nou wij komen zondag juli kant op hoor
    komt een warme week aan dus het kan niet missen
    stuur vanaf zondag maar een sms want wij hebben geen internet veel leuks en groetjes pap mam