Kastelen en stadsmuren

28 juni 2009 - Peniche, Portugal

24-06-2009

Figueira da Foz – San Pedro de Moel

60 km

Duf en katerig worden we wakker. Dat wordt weer een dag luieren. Gelukkig hadden we gisteren onze nieuwe bestemming al uitgezocht en dit betreft een camping met zwembad én lange glijbaan! Dan voel je je toch weer even een kind. Al dobberend komen we de dag door. 's Avonds drinken we koffie op het terras en proberen we het internet, wat helaas niet werkt. Morgen nog eens proberen.

25-06-2009

San Pedro de Moel – Leiria – Alcobaca

70 km

Vanochtend kunnen we wel het internet op, zodat we de reisblog weer kunnen updaten. Claudia wil toch graag nog een paar keer van de glijbaan, dus beginnen we de dag met een frisse duik. Hierna bekijken we eerst de kust van Leiria die erg mooi moet zijn vanwege de woeste zee die tegen de rotsen slaat. Helaas was het eb, maar we konden ons er iets bij voorstellen. We rijden door naar het kasteel van Leiria om deze te bezichtigen. Deze stamt uit 1254 en biedt een prachtig uitzicht over de stad en omgeving. De camperplek hier vinden we niet, dus besluiten we door te rijden naar Alcobaca. Deze stad heeft de grootste kerk van Portugal en is in 1153 gebouwd. Het aanhangende klooster staat zelfs op de werelderfgoedlijst van Unesco. We parkeren de camper op een enorme p-plaats en willen hier in eerste instantie ook slapen. Echter zien we achter ons een klein zigeunerkamp en worden we door kinderen meteen gevraagd om geld en sigaretten. We besluiten meteen om hier niet te blijven slapen, maar laten de camper staan om de kerk te bezoeken. Bij terugkomst is er gelukkig niet ingebroken of gestolen en gerust zoeken we de aangegeven camping municipal op. Voor een paar euro staan we hier veel beter. Hier worden we ook ontvangen door een soort zigeuners; een kleine kat met haar broer en zusje. We weten dat het niet slim is, maar toch krijgt ze een stukje kaas en worst. Natuurlijk blijft zo'n beestje dan bedelen en aangezien Claudia zo'n dierenvriend is, maakt ze een extra bordje eten klaar: rijst, ei en vlees. Binnen no-time is het op en bij het geven van een extra stukje vlees rent de poes ineens weg. Wat blijkt: de poes heeft drie jongen en de 2-gangen maaltijd wordt uitgespuugd, zodat de jonkies ervan kunnen smullen! Ze hebben van een onbewoonde caravan hun huisje gemaakt en vanavond slapen ze met volle buikies. Morgen gaan we zonder angst om de camper nog eens op ons gemaak de kerk en het klooster bekijken.

26-06-2009

Alocobaca – Obidos

35 km

Vanochtend hebben we eerst het klooster bekeken. Het is enorm groot met veel gangetjes, trappetjes en verborgen hoekjes; een gebouw waar je lekker kunt ronddwalen. Na het bezoek rijden we door naar Obidos. Dit schijnt een betoverend stadje te zijn met de hele stadsmuur intact en huizen met witte muren. Er wonen slechts een paar honderd mensen. In 1282 trouwde koning Dinis met Isabella van Aragon en Obidos was één van zijn huwelijksgeschenken. Het stadje is inderdaad klein en prachtig. We wandelen over de stadsmuur in totaal Middeleeuwse omgeving. Ook hebben we eindelijk een toeristisch doch authentiek restaurant gevonden, waar we de plaatselijke lekkernijen kunnen proeven en sangria drinken (de lekkerste ooit) in Middeleeuwse stijl. 's Avonds slapen we op een parkeerterrein van Casa d'Obidos; een, wat het lijkt, afgedankt monumentaal pand. Tegenover ons bezoeken we de club, maar dit blijkt boven onze leeftijd en dansen kunnen we niet. Dan maar lekker slapen.

27-06-2009

Obidos – Peniche

35 km

Onze volgende 'hotspot' is dichterbij dan gedacht. We rijden slechts 35 km om Peniche te bezoeken. Een vissersstadje op een uitsteeksel van Portugal met hoge kliffen. Ook de Berlenga-eilanden willen we bezoeken om 12 km uit de kust. Alleen de veerboor vertrekt om 10:00 uur 's morgens en komt weer terug om 16:30. Per toeval komen we twee Nederlandse campervrouwen tegen die ons wijzen op inbraak in campers. We besluiten de camping municipal op te zoeken en morgen met de boot naar de eilanden te gaan. Tevens leren we van de vrouwen dat de BP-gasfles niet navulbaar is in Portugal, Frankrijk of Spanje vanwege verschillende type aansluitingen. We krijgen een adres waar ze een Portugese gasfles kunnen aansluiten, dus dat gaan we maandag eerst doen. 's Avonds bbq-en we op de camping.

1. Mark en Dinka:
    29 juni 2009
    Tjonge jonge wat hebben jullie het toch vervelend zo! Geniet er van en de foto's en verslagen zijn erg leuk!

Grtz

Mark